Dry needling

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier die naast lokale drukpijn ook vaak “pijn op afstand” veroorzaakt (bijvoorbeeld lage rugpijn vanuit een bilspier).

Triggerpoints kunnen ontstaan:

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of bij een ongeval.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/ of nek zoals bij gebruik van de computer.
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging.
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen of verschillen in de beenlengte.
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/ handtas.

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk de pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich lokaal aan . Dat geeft kortdurend een soort “kramp” gevoel. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen.

Vaak krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Vergoeding
Deze methode is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Als u aanvullende verzekerd bent, wordt de behandeling naar de zorgverzekeraar in rekening gebracht.